Wraz z postępem cywilizacji bogate społeczeństwa stają przed coraz bardziej poważnym zagrożeniem chorobami związanymi ze zmianą trybu życia i sposobu odżywiania. Lekarze w wielu krajach alarmują, że grozi nam epidemia takich chorób jak nowotwory, cukrzyca oraz schorzenia układu naczyniowego. Otyłość, która jest jednym z głównych czynników zapadalności na cukrzycę w krajach wysoko rozwiniętych staje się plagą, niezdrowe nawyki żywieniowe i brak ruchu w odpowiedniej dawce powoduje wzrost zagrożenia chorobami serca i naczyń, a żywność wysokoprzetworzona z zawartymi w niej dodatkami, mającymi na celu zwiększenie atrakcyjności produktu i przedłużenie terminu przydatności do spożycia, wpływa niekorzystnie na nasz uklad pokarmowy i zwiększa ryzyko rozwoju nowotworów. Uprawy roślin modyfikowanych genetycznie mogą powodować również niekorzystne zmiany w środowisku poprzez wypieranie tradycyjnych gatunków.

Świadomość społeczna powyższych problemów rośnie. Protesty przeciwko żywności genetycznie modyfikowanej są coraz intensywniejsze, coraz większa część społeczeństwa stara się wprowadzić do swojego jadłospisu produkty przygotowane w domu, w sposób tradycyjny, według starych receptur.
Coraz powszechniejsze stają się ruchy wegetariańskie oraz ekologiczne, dążące do życia i odżywiania się z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Kuchnia indyjska jest ściśle związana z wegetarianizmem i naturalną żywnością. Większość mieszkańców Indii nie je mięsa lub spożywa go w małych ilościach z powodów religijnych lub ekonomicznych. Dlatego też w kuchni indyjskiej znajdziemy niespotykane gdzie indziej bogactwo przepisów wegetariańskich, wykorzystujących rozmaite nieprzetworzone produkty. Kuchnia indyjska nazywaną jest kuchnią miliarda aromatów dzięki stosowaniu charakterystycznych przypraw, których woń jest nieodłącznym atrybutem dań hinduskich.
Większość z tych przypraw, tak powszechnie używanych w codziennym gotowaniu działa również bardzo korzystnie na nasz organizm.

Zalety kurkumy, chętnie stosowanej do doprawiania potraw kuchni indyjskiej, znane są od dawna. Potwierdza je również nowoczesna medycyna, wykorzystując przeciwzapalne oraz wspomagające wątrobę cechy kurkuminy w produkcji leków. Badania naukowe nad kurkumą prowadzone są również w aspekcie zapobiegania i leczenia choroby Alzheimera.

Soczewica, czosnek, chili i zielone warzywa, główne składniki wegetariańskich potraw korzystnie wpływają na regulację stężenia cukru we krwi, oraz regulują pracę trzustki.
Przeciwutleniacze zawarte w warzywach i owocach, kapsaicyna zawarta w papryce chili wykazują cechy mogące pomagać w zapobieganiu różnego rodzaju nowotworom.

Przepisy na indyjskie dania, dostępne na przykład na tej stronie, są na pewno warte wypróbowania.
Aromat indyjskich przypraw i smak pysznego curry zapewni niezapomniane doznania a przy okazji pomoże żyć zdrowo i cieszyć się życiem.

Author:

Related Post

top