Jak zmienić niezdrowe nawyki żywieniowe i wydłużyć sobie życie?

Jak zmienić niezdrowe nawyki żywieniowe i wydłużyć sobie życie?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Z raportu na temat zdrowego odżywiania sporządzonego przez Kantar Media na zlecenie firmy Samsung wynika, że Polacy podobnie jak Niemcy i Brytyjczycy mają najbardziej niezobowiązujące podejście do diety wśród wszystkich Europejczyków. Więcej niż 25 procent dorosłych Polaków przyznaje, że je to, co chce, nie zastanawiając się nad tym, czy jest to zdrowe.

Największą niefrasobliwością wykazują się mężczyźni – ok. 10 proc. przyznaje, że przez cały czas je niezdrowe produkty. Kobiety znacznie częściej sprawdzają skład żywności i deklarują zdrowe podejście do kwestii żywienia. Warto jednak pamiętać, że zła dieta może prowadzić do wielu poważnych schorzeń, a nawet skrócić życie.

Jedząc zdrowo, nie tylko chronimy nasze zdrowie, ale także dostarczamy energii do działania i utrzymujemy wysokie tempo życia. W wielu wypadkach wystarczy wprowadzić niewielkie zmiany do codziennego jadłospisu, aby poczuć się lepiej i nabrać chęci do życia.

Niewłaściwe łączenie produktów powoduje bowiem nadmierną ospałość i sprawia, że zachowanie zwyczajowej aktywności sprawia niemałe trudności; nie trzeba chyba tłumaczyć, że osoba pozbawiona ruchu jest bardziej narażona na schorzenia serca, otyłość i choroby stawowe, niż osoba aktywna.
Jakich połączeń należy unikać?

Kanapka z masłem i wędliną – taki posiłek zawiera duże ilości węglowodanów, tłuszczy oraz białek, które są trawione na różnych poziomach naszego układu pokarmowego. Niestety, trawienie wymaga dużego nakładu energetycznego, który mógłby zostać spożytkowany na wykonanie czynności ruchowych. Co więcej tłuszcz konsumowany w postaci masła opóźnia procesy metabolizujące.

Mięso z ziemniakami (lub z kaszą/miodem) – białko połączone z węglowodanami jest trudne do strawienia i stanowi istną bombę kaloryczną. Jeżeli po obiedzie uraczymy się dodatkowo deserem, cukry, które normalnie są szybko wchłaniane, będą zalegały nam w jelitach przez długie godziny. Warto przy tym podkreślić, że cukry bardzo szybko fermentują, tworząc w naszym układzie pokarmowym alkohol i kwas octowy.

Rośliny zbożowe (kukurydza, ryż, owies) z mlekiem lub białkiem – podobnie jak w przypadku kanapki z masłem i wędliną, energia uzyskana z posiłku jest pożytkowana na trawienie. To właśnie przez nieprawidłowe połączenie składników czujemy się ospali i brakuje nam energii do działania.
Jak komponować posiłki?

Zamiast serwować na obiad smażone mięso, sięgnijmy raczej po wyroby grillowane, np. stek, który jest o wiele uboższy w tłuszcze, z gotowanymi warzywami. Jeżeli nie mamy możliwości, aby przyrządzić mięso grillowane, zawsze możemy posilić się gotowanym mięsem kurczaka w połączeniu z gotowanymi warzywami. To tanie i bardzo praktyczne rozwiązanie, gdyż nasze danie może bazować na warzywach z ugotowanej dla rodziny zupy.

Dobrym zamiennikiem mięsnego posiłku jest ryż/ziemniaki z warzywami; podczas przyrządzania ryżu należy jednak unikać bulionów zawierających duże ilości soli. Przynajmniej dwa – trzy razy w tygodniu warto sięgać po rybę z warzywami – zwłaszcza z marchewką.

Na kolację albo śniadanie fantastycznie sprawdzą się warzywa i owoce, np. jajko z ogórkiem, sałatą, groszkiem i innymi warzywami zielonymi. Zamiast słodkiego deseru sięgnijmy natomiast po kwaśne owoce – truskawki, jabłka, porzeczki – z orzechami i kwaśnym mlekiem.

Jeżeli będziemy stosować się do ogólnych wytycznych, wszelkie małe grzeszki żywieniowe zostaną wybaczone.

Author:

Related Post

top